EKSEMPEL TIL INSPIRATION

SKATEPRO

Den, der har evnen, har pligten. Det er det livssyn, jeg er rundet af. At rettidig omhu skaber resultater og at vi tager vare på hinanden. Det kan lyde gammeldags. Jeg synes, det er livsvisdom og er fundamentet for vores succes. Derfor skriver jeg under på SMV-manifestet og tager ansvar for verdensmål.

Carsten Schmidt,
medejer og direktør, SkatePro

SkatePro's verdensmål

SkatePro har formuleret en DNA for virksomheden, en grundfortælling, som gennemsyrer alt: "Support. Inspire. Grow." SkatePro vil støtte, inspirere og skabe vækst inden for action sport, så stadigt flere får et aktivt og sundt liv i fællesskaber.

I SkatePro er samfundsansvar og verdensmål en naturlig del af deres DNA - og ord skal udleves i handling.

"I SkatePro er vi drevet af værdier, der skaber virkelighed, så gode mål skal måske stå på papir, men de skal først og fremmest leves ud i praksis," fortæller Carsten Schmidt.

Virksomheden "SkatePro" bidrager til
og tager ansvar for bl.a. følgende mål:

Action sport i fællesskab

Et aktivt og sundt liv i fællesskab. Det er formålet og passionen i SkatePro, som sælger udstyr til action sport. SkatePro startede i 1996 som online actionsport-butik og tilbyder et bredt udvalg af udstyr og tilbehør samt beklædning indenfor kategorierne løbehjul, rulleskøjter, skateboards, BMX, surf og vintersport. SkatePros passion for action sport er på to årtier vokset fra en iværksættervirksomhed til en stor international og markedsførende koncern. I 2022 forventer de 5 millioner kunder og en omsætning på en milliard. Uanset størrelse og succes er kerneDNA'et det samme: passionen for aktivt og sundt liv i fællesskaber forretningsdrevet med gode gamle dyder.

I 1996 startede Jakob Høy Biegel SkatePro som et hobbyprojekt og en passioneret iværksætter, der bare brændte for rulleskøjter og syntes, at udstyret var for dyrt. Virksomheden voksede stille og i 2010 købte nuværende direktør Carsten Schmidt sig ind i virksomheden, som i de sidste 10 år er vokset eksplosivt.

Dyder der driver
I sin ledelse bliver direktør Carstens passion for aktiv sport kombineret med en faglighed inden for software og systemer, en vindermentalitet og endelig en forståelse for godt og ansvarligt købmandskab. Og så sætter han dyder om arbejdsomhed, ordentlighed og troværdighed højt.

"I min opvækst i Sønderjylland var ordentlighed og arbejdsomhed dyder. Vi lærte at komme først og gå sidst, at tage ansvar, være ordentlige og ikke bruge mere end du har. Jeg arbejdede som pakke- og fejedreng og kan huske, at vi børn betalte halvdelen af vores julegaver selv. Vi var relativt fattige på penge, men rige på kultur og dannelse," fortæller Carsten.

Samfundssind og social ansvarlighed
Direktøren for SkatePro har taget barndommens samfundssind og sociale sindelag med sig.

"Den, der har evnen, har pligten. Det er det livssyn, jeg er rundet af. At rettidig omhu skaber resultater og at vi tager vare på hinanden. Det kan lyde gammeldags. Jeg synes, det er livsvisdom og er fundamentet for vores succes. Konkret betyder det for eksempel, at vi er socialt rummelige i vores rekruttering, at vi engagerer os i almennyttige formål, at vi arbejder med grønne tiltag og behandler vores samarbejdspartnere respektfuldt," betoner Carsten.

Give back Friday
"I år giver vi tilbage til fællesskabet! Derfor donerer vi 5% fra hver ordre købt den 27. november til en velgørende skateboard organisation." Sådan greb SkatePro BlackFriday an i 2020 og sendte pengene til velgørenhedsprojekter i organisationen "Make life skate life".

"Ved "Give back Friday" farvede vi dagen med vores værdier. Vi sælger altid kvalitetsprodukter, der holder, til gennemsigtige priser. Året rundt. Det, synes vi, er troværdigt. Vi brænder for action sport og tager ansvar for at skabe det - og dele det med mindre priviligerede. Dét, synes vi, er ansvarligt."

Partnerskab
SkatePro har formuleret en DNA for virksomheden, en grundfortælling, som gennemsyrer alt: "Support. Inspire. Grow." SkatePro vil støtte, inspirere og skabe vækst inden for action sport, så stadigt flere får et aktivt og sundt liv i fællesskaber. Men DNA'et er i samme grad retningsgivende i egen organisation, overfor partnere og i samfundet.

"I SkatePro taler vi fx ordentlig om hinanden, vi løfter hinanden i ord og handling, og fremmer fælles mål. Et eksempel er vores partner PostNord. Vi er gensidigt afhængige, så selv om det måske er tidsånden at nedgøre dem, så gælder vores DNA også dem: Vi vil støtte dem, vi vil inspirere dem ved fx at dele nyttige data med dem og vi ønsker at de udvikler sig og vokser. Support. Inspire. Grow. Vi skal lykkes som et hold," erklærer Carsten.

Verdensmål i praksis
I SkatePro er samfundsansvar og verdensmål en naturlig del af deres DNA - og ord skal udleves i handling.

"I SkatePro er vi drevet af værdier, der skaber virkelighed, så gode mål skal måske stå på papir, men de skal først og fremmest leves ud i praksis," slutter Carsten Schmidt.

FAKTA om SkatePro

SkatePro startede i 1996 og er i dag en af de største internationale online actionsport-butikker, der tilbyder deres kunder et bredt udvalg af udstyr, tilbehør samt beklædning indenfor kategorierne løbehjul, rulleskøjter, skateboards, BMX, surf og vintersport.

SkatePro sælger og leverer varer til mere end 20 lande herunder primært i Europa, men også i USA, Canada og Mexico. Virksomheden har i dag over 200 medarbejdere med interesse, viden og erfaring indenfor netop action sport.

SkatePro arbejder ud fra værdier om at være troværdige, professionelle og kompetente i relation til såvel salg af produkter, service, rådgivning og kundeservice. SkatePro's vision er at udvikle, inspirere og støtte mennesker i alle aldre til at dyrke action sport overalt i hele verden. Derfor sponsorerer virksomheden mere end 200 initiativer og events hvert år, samtidig med at de har opbygget deres eget skate team bestående af mere end 50 top profiler og atleter, der sammen inspirerer action sport-miljøet internationalt.

SkatePro har hovedsæde i Hinnerup vest for Århus i Danmark, hvor man også kan besøge og handle i en fysisk butik.

SkatePro's gode råd til succes & samfundsansvar

  • 1. Flittighed: Arbejdsomhed er forudsætningen for at flytte fra ord til handling.
  • 2. Købmandsskab: Godt gammelt købmandskab er drevet af ordentlighed og troværdighed.
  • 3. Partnerskaber: Vi skal lykkes sammen. Støt, inspirer og skab vækst for dine partnere.
  • 4. Formål: Find dit formål og din passion. Det er hjertet i succes og samfundsansvar.
  • 5. Forretningsudvikling: En virksomhed skal løbende udvikles, tilpasses og optimeres for at være bæredygtig.
SMV-manifestet "Virksomhed for det fælles bedste" og materialet på hjemmesiden er udarbejdet af Arbejdsgiverforeningen KA og KA Pleje i samarbejde med eksperter, samarbejdspartnere og en faglig følgegruppe. KA's mål er at motivere, inspirere og kvalificere alle SMV’eres samfundsansvar og bæredygtighed.

Vil du vide mere, så kontakt KA på 82 132 132 eller på kontakt@ka.dk